ΣΤΕΡΕΟΓΝΩΣΙΑ: ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΟΥΜΕ




Στερεογνωσία (stereognosis), είναι η ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει αντικείμενα μέσω της αίσθησης της αφής, της ιδιοδεκτικότητας και της γνώσης. Η στερεογνωσία συνεπάγεται στις δεξιότητες της αντιληπτικής επεξεργασίας.
(Occupational Therapy for children, J. Case – Smith, A. S. Allen, P. N. Pratt)

Με απλά λόγια, η στερεογνωσία, είναι η ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει αντικείμενα μέσω της αφής, έχοντας κλειστά τα μάτια. Για παράδειγμα, η στερεογνωσία μας βοηθάει να βρούμε κάτι που θέλουμε μέσα στη τσάντα μας, μόνο με την αίσθηση της αφής και χωρίς να βλέπουμε μέσα.

Δραστηριότητες για να ενισχύσουμε και να βελτιώσουμε τη στερεογνωσία:

Χρησιμοποιήστε μια παλιά μαξιλαροθήκη ή κάποιο παλιό ύφασμα για να φτιάξετε μια θήκη/σακούλα. Στη συνέχεια τοποθετήστε μέσα  διάφορα αντικείμενα καθημερινής χρήσης (π.χ. γόμα, ξύστρα, κλειδί, μολύβι, αυτοκινητάκι). Ζητήστε από το παιδί, βάζοντας μέσα το χέρι του στη σακούλα, αλλά χωρίς να βλέπει, να πιάσει ένα από τα αντικείμενα και να πει ποιο είναι. Μπορείτε, επίσης, να ζητήσετε από το παιδί να βρει ένα συγκεκριμένο αντικείμενο.
                     

Χρησιμοποιήστε ένα κουτί παπουτσιών και κάντε μια τρύπα, ώστε να χωράει το χέρι του παιδιού. Τοποθετήστε μέσα στο κουτί τα αντικείμενα. Ζητήστε από το παιδί να βάλει το χέρι του και να πει κάθε φορά ποιο αντικείμενο πιάνει.
             

Μία άλλη εναλλακτική δραστηριότητα για τη στερεογνωσία, είναι να τοποθετήσετε τα αντικείμενα πάνω στο τραπέζι και να κλείσετε τα μάτια του παιδιού με ένα μαντήλι.

Κρύψτε τα αντικείμενα μέσα σε ένα αισθητηριακό κουτί. Το παιδί θα πρέπει να πει ποιο αντικείμενο πιάνει κάθε φορά.
(δείτε σε παλαιότερη ανάρτηση οδηγίες για το πως να φτιάξετε ένα αισθητηριακό κουτί....)

Σε περίπτωση που το παιδί είναι μεγαλύτερης ηλικίας και διαβάζει, μπορείτε να εξασκήσετε την ικανότητα ανάγνωσης βρίσκοντας την ονομασία του αντικειμένου που έχει πιάσει.

Ταυτίστε τα αντικείμενα που βρίσκει με εικόνες, για παιδιά που δεν έχουν λόγο. Εκτυπώστε εικόνες με τα αντικείμενα που το παιδί καλείται να βρει και τα τοποθετείται μπροστά του. Το παιδί πρέπει να ταυτίσει το αντικείμενο που πιάνει με την εικόνα του.


Tips:

Εκτός από αντικείμενα καθημερινής χρήσης, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σχήματα, αριθμούς και γράμματα, με την προϋπόθεση όμως το παιδί ήδη να τα γνωρίζει.
             
Μπορείτε να διαβαθμίσετε τις παραπάνω δραστηριότητες και σιγά σιγά να αυξάνεται το επίπεδο δυσκολίας. Μπορείτε να βάλετε μέσα τα σχήματα μαζί με τους αριθμούς ή όλα τα γράμματα (κεφαλαία και μικρά).





Μπαλταγιάννη Βασιλική
Εργοθεραπεύτρια


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις