ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΟΠΤΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ (ΜΕΡΟΣ Β’)

 



 

Στο Μέρος Α’ εξηγήσαμε τι είναι η οπτική αντίληψη και ποιες δεξιότητες την απαρτίζουν. Στο Μέρος Β’ θα αναφερθούμε στις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει ένα παιδί στο σχολείο, αν υπολείπεται σε κάποια/ες από αυτές τις δεξιότητες.

 

Ένα παιδί με δυσκολία στην οπτική διάκριση ίσως εμφανίσει αντιστροφές (πμ αντί για μπ) και καθρεπτισμούς (3 αντί για ε) στην γραφή του και ακατάλληλη χρήση των κεφαλαίων γραμμάτων (ΜΗλο). Θα δυσκολεύεται στην ανάγνωση και στην αναγνώριση των διαφορών ανάμεσα σε σχήματα, αριθμούς, γράμματα και λέξεις, όπως και στον εντοπισμό κατά την αυτοδιόρθωση τυχόν λαθών που έχει κάνει σε μια εργασία.

 

Μια δυσκολία στις οπτικοχωρικές σχέσεις θα επηρεάσει την εκμάθηση χωρικών εννοιών (πάνω-κάτω, μέσα-έξω, μπροστά-πίσω, δεξιά-αριστερά κ.λπ.), την επίγνωση του προσωπικού χώρου και την μετακίνηση στον χώρο, χωρίς το παιδί να συγκρούεται με άλλα άτομα ή αντικείμενα. Το παιδί ίσως ζοριστεί στη ζωγραφική, τη γεωμετρία, την επίλυση λαβυρίνθων, τη γυμναστική. Το μέγεθος, το σχήμα και ο προσανατολισμός γραμμάτων και αριθμών μπορεί να αποκλίνουν από το τυπικό, όπως επίσης και τα διαστήματα μεταξύ γραμμάτων και λέξεων ή η τοποθέτησή τους στη γραμμή του τετραδίου. Το παιδί μπορεί να δυσκολεύεται να αντιγράψει από ένα μακρινό σημείο αναφοράς, να χάνει τη θέση του στη σελίδα, να ξεχνά από που ξεκίνησε και να μπερδεύεται με οδηγίες όπως «γράψε το όνομά σου στο κάτω μέρος της σελίδας».

 

Αν υπάρχει δυσκολία στη σταθερότητα σχήματος, θα υπάρξει και στην εκμάθηση γραμμάτων και αριθμών. Δεν θα γίνεται κατάλληλη χρήση κεφαλαίων και πεζών γραμμάτων, θα παρατηρούνται αντιστροφές και καθρεπτισμοί στη γραφή και η ανάγνωση κειμένου με διαφορετική γραμματοσειρά ή γραφικό χαρακτήρα θα απαιτεί περισσότερη προσπάθεια. Αντίστοιχη δυσκολία θα υπάρχει και στην αντιγραφή από κάθετο σε οριζόντιο επίπεδο και στην αυτοδιόρθωση του γραπτού.

 

Αν το παιδί υπολείπεται στη διάκριση εικόνας – φόντου, θα δυσκολεύεται πιθανόν να οργανώσει το γραφείο του, να βρει ένα βιβλίο ή τετράδιο μέσα σε μια τσάντα, πάνω σε ένα γραφείο ή σε μια βιβλιοθήκη. Θα ταλαιπωρείται να αντιγράψει από ένα βιβλίο ή από τον πίνακα, να σκανάρει ένα κείμενο, να διαβάσει ή να οργανώσει μια εργασία στο χαρτί. Η εύρεση λεπτομερειών σε μια εικόνα, έναν χάρτη, ένα κείμενο, ένα γράφημα, όπως και η αναγνώριση λέξεων-κλειδιών σε μια ερώτηση, η λύση ασκήσεων πολλαπλής επιλογής ή συμπλήρωσης κενών και η αυτοδιόρθωση κειμένου θα δυσχεραίνουν τη μαθησιακή διαδικασία.

 

Η δυσκολία στον οπτικό εγκλεισμό θα επηρεάσει την ανάγνωση, την ακρίβεια στον σχηματισμό γραμμάτων/σχημάτων και την αντιγραφή κειμένου από μια φωτοτυπία κακής ποιότητας. Δεν είναι απίθανο το παιδί να δυσκολευτεί στους μαθηματικούς υπολογισμούς, τις πράξεις με το μυαλό και την επίλυση προβλημάτων.

 

Τέλος, αν το παιδί δεν έχει αναπτύξει επαρκώς την οπτική (διαδοχική) μνήμη, θα δυσκολεύεται στην συγκράτηση πληροφοριών. Αυτό μπορεί να περιορίσει την ακρίβεια και την ταχύτητα κατά την αντιγραφή από βιβλίο ή πίνακα, την ανάγνωση, την απομνημόνευση της αλφαβήτου, τον προσανατολισμό γραμμάτων και αριθμών, την ορθογραφία. Επιπλέον, το παιδί θα δυσκολεύεται στην ανάκληση πληροφοριών που απαιτείται για την αναγνωστική κατανόηση, τα μαθηματικά, τις επιστήμες, την ιστορία κ.λπ.

 

Ένας εργοθεραπευτής μπορεί να εντοπίσει πιθανές δυσκολίες στην οπτική αντίληψη του παιδιού και να παρέμβει στοχευμένα σε αυτές. Αν το παιδί σας αντιμετωπίζει δυσκολίες σε μια ή περισσότερες από τις παραπάνω δεξιότητες, ζητήτε την γνώμη ενός εργοθεραπευτή.

 

 Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να μας καλέσετε στο 216 8090814 και η έμπειρη ομάδα μας θα σας λύσει κάθε απορία.


 Λούκα Αθανασία, Εργοθεραπεύτρια BSc

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις