ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ


ΓΡΑΦΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ: ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ

Τα παιδιά σχολικής ηλικίας ξοδεύουν το 30% ως και το 60% της ακαδημαϊκής τους ημέρας πραγματοποιώντας δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας μέσα στις οποίες κυρίαρχη θέση κατέχει η γραφή.

Η γραφοκινητική ικανότητα είναι μία σύνθετη διαδικασία οπτικο-κινητικής οργάνωσης, η οποία απαιτεί κυρίως τον συνδυασμό δεξιοτήτων οπτικής αντίληψης και κινητικού συντονισμού.

Ένα παιδί παρουσιάζει δυσκολία σε γραφοκινητικές δεξιότητες όταν εντοπίζουμε ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

  • δυσκολεύεται να κρατήσει σωστά το μολύβι
  • γράφει πολύ αργά
  • κουράζεται πολύ εύκολα όταν γράφει
  • αλλοιώνει τη μορφή των γραμμάτων/συμβόλων, κάνει δυσανάγνωστα γράμματα, αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς
  • δυσκολεύεται να οργανώσει το μέγεθος των γραμμάτων και λέξεων
  • δυσκολεύεται να οργανώσει συνολικά το γραπτό κείμενο στη σελίδα
  • κάνει λάθη σε δοκιμασίες αντιγραφής (ορθογραφικά λάθη, παράλειψη γραμμάτων κ.α.)
  • δυσκολεύεται να αντιγράψει από απόσταση (πίνακας)

Μερικές συμβουλές για την αντιμετώπιση γραφοκινητικών δυσκολιών:

Βεβαιωθείτε ότι το παιδί δεν έχει κάποιο πρόβλημα όρασης.
Βεβαιωθείτε ότι το παιδί μπορεί να διατηρήσει κατάλληλη στάση σώματος. 

Η σωστή στάσης σώματος κατά τη γραφή θα πρέπει να είναι:
  • Κορμός ευθύγραμμος και η πλάτη να ακουμπάει καλά πίσω στην καρέκλα χωρίς να “βουλιάζει” μέσα στο κάθισμα
  • Το βάρος θα πρέπει να μοιράζεται στα ισχία, τα οποία θα πρέπει να βρίσκονται σε κάμψη 90ο όπως επίσης και τα γόνατα (λυγισμένα 90ο) και οι ποδοκνημικές αρθρώσεις (90ο)
  • Τα πόδια πρέπει να είναι σταθερά και αμετακίνητα στο πάτωμα, παρέχοντας έτσι, στήριξη στις μετακινήσεις βάρους και στις ρυθμίσεις της στάσης του σώματος καθώς γράφει. Όταν τα πόδια δεν στηρίζονται στο πάτωμα, ένα υποπόδιο βοηθάει στην ορθή στάση
  • Οι πήχεις των χεριών, πρέπει να ακουμπούν στο τραπέζι, με τους αγκώνες να σχηματίζουν γωνία 90ο












Βεβαιωθείτε ότι το παιδί μπορεί να χρησιμοποιήσει λειτουργικά το μολύβι.

Το τελικό στάδιο που είναι και ο απώτερος στόχος είναι η δυναμική τριποδική λαβή.



Ενθαρρύνετε τη σωστή συνεργασία των δύο χεριών. Το μη επικρατές χέρι θα πρέπει να σταθεροποιεί το χαρτί, όχι το κεφάλι. Το χαρτί ή το βιβλίο θα πρέπει να είναι ελαφρώς λοξά.

◊ Χρησιμοποιήστε επιφάνειες με κλίση 20-30ο για τις δραστηριότητες γραφής. Η απόσταση από το χαρτί που γράφουν ή διαβάζουν θα πρέπει να είναι αρκετή (35-40 cm), δεν θα πρέπει να σκύβει πάνω από το χαρτί.

◊ Εκπαιδεύστε το παιδί στο σωστό τρόπο σχηματισμού των γραμμάτων. Η φορά της γραφής τους θα πρέπει να είναι από πάνω προς τα κάτω και από αριστερά προς τα δεξιά.

Μην αγνοείται τις γραφοκινητικές δυσκολίες που παρατηρείτε. Σε ένα παιδί η ωρίμανση των δεξιοτήτων που είναι προϋπόθεση για την ομαλή εξέλιξη των γραφοκινητικών ικανοτήτων του ολοκληρώνεται τους πρώτους μήνες της φοίτησής του στην Α' δημοτικού.

Μην ζητάτε από το παιδί να κάνει "τέλεια" γράμματα. Αυτό που θα πρέπει να περιμένετε από εκείνο είναι να κάνει ευανάγνωστα γράμματα, χωρίς λάθη, σε ικανοποιητικό χρόνο.

Μη βάζετε μεγάλο όγκο εργασιών. Σιγουρευτείτε ότι η διάρκεια γραπτής εργασίας του παιδιού είναι εντός των δυνατοτήτων του.




Μπαλταγιάννη Βασιλική
Εργοθεραπεύτρια






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις