ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ




ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ, ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Οι δυσκολίες μάθησης αποτελούν μια ετερογενή ομάδα και παρουσιάζουν τόσο ενδοατομικές όσο και διατομικές διαφορές. Ως εκ τούτου, δεν μπορεί να υπάρξει ένας κοινός σχεδιασμός παρέμβασης και η ανάγκη εξατομίκευσης είναι επιτακτική.

Παράλληλα, έχουν αθροιστικό χαρακτήρα, δηλαδή συσσωρεύονται με το πέρασμα των χρόνων και τη μετάβαση στις σχολικές βαθμίδες και είναι δυνατό να περιορίζονται σε μια περιοχή μάθησης ή να διευρύνονται σε πολλές γνωστικές περιοχές. Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι ότι η αναγνώριση των μαθητών που αντιμετωπίζουν τις παραπάνω δυσκολίες γίνεται συνήθως έπειτα από δύο χρόνια αποτυχίας, με σημαντικές συνέπειες στην αυτοπεποίθησή τους και στη διάθεσή τους για μάθηση.

Με αυτό, λοιπόν, το σκεπτικό είναι πολύ σημαντική η προσεκτική παρακολούθηση ενδείξεων που παραπέμπουν σε ένα παιδί που αντιμετωπίζει προβλήματα μάθησης τόσο από τους γονείς όσο και από τους εκπαιδευτικούς.

ΚΟΙΝΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ  ΜΑΘΗΣΗΣ
 · δυσκολία με την ανάγνωση και/ή τη γραφή
 • προβλήματα με μαθηματικές δεξιότητες
 • δυσκολίες στη μνήμη
 • προβλήματα διατήρησης της προσοχής
 • δυσκολία στο να ακολουθεί οδηγίες
 • φτωχή ικανότητα συντονισμού
 • δυσκολία με έννοιες που σχετίζονται με τον χρόνο
 • πρόβλημα στην οργάνωση

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΜΑΘΗΣΗΣ
· παρορμητική συμπεριφορά
• ακατάλληλη ανταπόκριση σε σχολικές ή κοινωνικές περιστάσεις
• δυσκολία συγκέντρωσης στο έργο (εύκολη απόσπαση της προσοχής)
• αδυναμία εύρεσης του κατάλληλου τρόπου για να εκφράσουν κάτι
• μη συνεπής σχολική απόδοση
• ανώριμος τρόπος ομιλίας
• δυσκολία στην καλή ακρόαση
• προβλήματα αντιμετώπισης νέων καταστάσεων στη ζωή τους
• προβλήματα στην κατανόηση λέξεων ή εννοιών

ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΑΝΑ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΘΗΣΗΣ

 Αναγνωστικές δυσκολίες

• υπερβολικά αργή ανάγνωση
• μονότονος αναγνωστικός ρυθμός
• δυσκολία στην ανάγνωση χειρόγραφης γραφής, ακόμη κι αν είναι δική τους
• συντόμευση λέξεων (αφαιρούν σημαντικά μορφήματα π.χ. τρέχω-τρέχοντας)
• αντικατάσταση λέξεων
• παράλειψη άρθρων
• γραμματικά λάθη
• λάθος προφορά
· δυσκολία στην κατανόηση του κειμένου

Ορθογραφικές δυσκολίες

• περίεργη ορθογραφία
• δυσανάγνωστη γραφή
• επίμονες αναστροφές και ασυνεπή ορθογραφία της ίδιας λέξης, ακόμη και στην ίδια πρόταση
• λάθη στη γραφή μεγάλων λέξεων
• στίξη
• πολύ αργό ρυθμό γραφής

Δυσκολίες στα μαθηματικά

· μέτρηση με τα δάχτυλα
· απαρίθμηση όλων
· δυσκολίες σε ερμηνείες γραφημάτων
· δυσκολίες κατανόησης μαθηματικών προβλημάτων και επιλογή σωστής πράξης
· δυσκολίες στη γενίκευση
· οπτικοχωρικά προβλήματα (λάθη στην εκτέλεση κάθετων πράξεων)

Προβλήματα βραχυπρόθεσμης μνήμης/ακολουθίας

• συγκράτηση οδηγιών
• απαγγελία ποιημάτων ή τραγουδιών
• συγκράτηση μαθηματικών πινάκων
• αποστήθιση
• διάκριση δεξί-αριστερό
• παρακολούθηση (λεκτικών) οδηγιών

 Προβλήματα ακολουθίας

• πιο αργός ρυθμός εκμάθησης αυτοματοποιημένης εφαρμογής ποικίλων δραστηριοτήτων ακολουθίας (π.χ. το να φορέσει τα ρούχα του, να δέσει τα κορδόνια) • αντιστροφές: γραμμάτων του αλφάβητου ημερών της εβδομάδας μηνών του έτους γραμμάτων μέσα σε συλλαβές συλλαβών μέσα σε λέξεις λέξεων μέσα σε μια πρόταση (σύνταξη)
• ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα στην ανάκληση της αντίστροφης σειράς των παραπάνω δραστηριοτήτων
 • αποδιοργάνωση
• προβλήματα σε συντονισμένες/συγχρονισμένες δραστηριότητες
• προβλήματα στη διατήρηση ενός ρυθμού (χορός, παρέλαση, τραγούδι)


Ελλείμματα σε μεταγνωστικές δεξιότητες

· δυσκολία στην κατανόηση των απαιτήσεων της σχολικής δραστηριότητας
· άκαμπτη επεξεργασία σχολικού έργου (σχεδιασμός και επεξεργασία)
· έχουν γνώση των στρατηγικών παρακολούθησης της μάθησης, αλλά δεν γνωρίζουν πώς να τη χρησιμοποιήσουν κατά περίσταση
· δυσκολία σύνδεσης της νέας με την παλιά γνώση
· δυσκολία ελέγχου της ορθότητας του έργου










Ασλάνη Αναστασία
Ειδική Παιδαγωγός



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις