ΑΣ ΠΑΙΞΟΥΜΕ ΜΕ ΠΛΑΣΤΕΛΙΝΗ




 

Όλοι έχουμε έρθει σε επαφή με την πλαστελίνη σε κάποια στιγμή της ζωής μας. Πιο μικροί, πιο μεγάλοι, στο σχολείο ή στο σπίτι, κάποια στιγμή συνέβη. Εγώ προσωπικά θυμάμαι να παίζω μαζί της τόσο - όσο, δεν την ξεχώριζα ιδιαίτερα ανάμεσα στα υπόλοιπα παιχνίδια, πλέον όμως σαν εργοθεραπεύτρια την επιλέγω συχνά μέσα στις συνεδρίες μου. Και αυτό γιατί η πλαστελίνη εξυπηρετεί πολλούς θεραπευτικούς σκοπούς, πέραν της δημιουργικής απασχόλησης των παιδιών στον ελέυθερο χρόνο τους. Ας τα πάρουμε ένα - ένα: 

  •  Η πλαστελίνη βοηθάει στην καταπολέμηση της απτικής αμυντικότητας και στην βελτίωση της απτικής διάκρισης. Tip: προσθέστε μέσα άμμο, φακές ή χάντρες και αφήστε το παιδί να εξερευνήσει τις διαφορετικές υφές που δημιουργούνται.

  • Η πλαστελίνη προσφέρει ηρεμία και οργάνωση μέσω της ιδιοδεκτικής εισροής. Αντίστοιχα με μια stress ball, το παιδί μπορεί να ζουλήξει ένα κομμάτι πλαστελίνη για όση ώρα χρειαστεί μέχρι να ηρεμήσει και να ελέγξει ένα έντονο συναίσθημα.

  • Ο οπτικοκινητικός, ο αμφίπλευρος και ο μονόπλευρος συντονισμός αναπτύσσονται κάθε φορά που το παιδί πλάθει μπαλάκια, φτιάχνει σκουληκάκια, χρησιμοποιεί τον πλάστη κ.λπ.

  • Κεφάλαιο «λεπτή κινητικότητα». Από την ενδυνάμωση δακτύλων και τους ενδοπαλαμιαίους χειρισμούς μέχρι την επιδεξιότητα και την απομόνωση δακτύλων, η πλαστελίνη είναι πρωταγωνιστής. Κάπου εδώ αξίζει να αναφέρουμε την θεραπευτική πλαστελίνη, αλλά επιτρέψτε μου να επανέλθω με ξεχωριστό άρθρο γι’ αυτή.


  •  Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας που αναπτύσσουν σταδιακά τις προγραφικές τους δεξιότητες η πλαστελίνη μπορεί να αποτελέσει έμπιστο σύμμαχο. Το παιδί μπορεί να ιχνογραφήσει, να μιμηθεί ή να αντιγράψει ευθείες και καμπύλες γραμμές, σχήματα, γράμματα και αριθμούς με πλαστελίνη και έτσι να βιώσει αισθητηριακά όλα αυτά τα σύμβολα που στη συνέχεια θα κληθεί να αποτυπώσει στο χαρτί.

  • Το κόψιμο με ψαλίδι μπορεί επίσης να βελτιωθεί με τη χρήση πλαστελίνης. Αρκεί μόνο να πλάσουμε ένα «σκουληκάκι» και να αφήσουμε το παιδί να το κόψει με το ψαλίδι, όπως ακριβώς θα έκοβε ένα κομμάτι χαρτί. Tip: για περαιτέρω ενδυνάμωση των δακτύλων το παιδί μπορεί να μιμηθεί την κίνηση του ψαλιδιού με τον δείκτη και τον μέσο και να κόψει την πλαστελίνη πιέζοντας τα δύο δάκτυλα μεταξύ τους.
  • Από την ευρεία γκάμα κατασκευών από πλαστελίνη που μπορεί να οραματιστεί ο παιδικός -και όχι μόνο- εγκέφαλος, αξίζει να τονίσω την κατασκευή ανθρώπων. Από τον τρόπο που ένα παιδί επιλέγει να κατασκευάσει έναν άνθρωπο από πλαστελίνη μπορούμε να αντλήσουμε πολλές πληροφορίες σχετικά με την εικόνα σώματος και τον χωρικό προσανατολισμό. 

Έχουμε, λοιπόν, ένα φανταστικό εργαλείο στα χέρια μας, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και να απελευθερώσει την δημιουργικότητα και την φαντασία των παιδιών, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει χρήσιμες δεξιότητες για την καθημερινότητά τους. 

Γι’αυτό: ΑΣ ΠΑΙΞΟΥΜΕ ΜΕ ΠΛΑΣΤΕΛΙΝΗ!!!


Λούκα Αθανασία
Εργοθεραπεύτρια



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις